loading...
پایگاه مجازی ژئو اسکای
فروشگاه
رامین بازدید : 1463 پنجشنبه 20 آذر 1393 نظرات (1)

راهبردهايي براي تحقق مفهوم شهرهاي 24 ساعته

نويد سعيدي رضواني، دكتر در شهرسازي

navidsaeidirezvani@yahoo.com

پيروز سيني چي دانشجوي كارشناسي ارشد شهرسازي

pirfah@yahoo.com

چكيده :

نوشته حاضر مي كوشد تا با توجه به مفهوم شهرهاي 24 ساعته و معرفي اجمالي آن به ارتباط آن با توسعه همه جانبه شهري و پويا و پرتحرك كردن محيطهاي شهري اشاره نمايد و با عنايت به فرصت حاصل از توجه به زمان شب و لزوم توجه ويژه دربرنامه ريزي و مديريت شهري به اين زمان د ر كنار توجه به زمانهاي ديگر ( مناسبتهاي خاص ، فصلهاي مختلف و ...) به ارائه راهبردهاي كليدي در جهت برنامه ريزي مناسب فعاليتهاي اقتصادي شبانه مي پردازد . در پايان هم با توجه به اهميت رابطه امنيت ، زمان شب و پويايي و سرزندگي محيط شهري به راهكارهايي براي توسعه مراكز فعاليتي امن در زمان شب اشاره شده است .

اين نوشتار به مطالعه موردي خاص اشاره نكرده است و با توجه به تازگي اين موضوع در اكثر شهرهاي ما سعي شده تا

با معرفي اين مسئله و ارائه راهبردهايي در باب مديريت فعاليتهاي زمان شب بابي را درتوجه بيشتر مديريت شهري به اهميت موضوع و لزوم استفاده از اين فرصت ( زمان شب ) در توسعه همه جانبه شهر باز نمايد .

لغات كليدي : شهر 24 ساعته ، اقتصاد شبانه ، مراكز شهري ، برنامه ريزي شهري . اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

مقدمه

از قرن نوزدهم به بعد و در پي نظم ناشي از انقلاب صنعتي و توسعه بعدي آن يك سازمان يافتگي اجتماعي بر گرد زمان كار شكل گرفت . و كم كم تمام رفتارهاي اجتماعي را تحت تاثير قرار داد و تا امروز ادامه يافته است . در شهرهاي امروز بخش اصلي خدمات اوقات فراغت و فعاليتهاي اجتماعي فرهنگي بر اساس نظم زماني ترسيم شده بر پايه ساعت كاري انجام مي گيرد . زيرا اكثريت مردم حقوق بگيرند و بنابراين ، ناچار به طبعيت از زمانها ي حاشيه اي كار مثل غروب ها ، آخر هفته و تعطيلات رسمي هستند . (فكوهي ناصر 1383 ) . اين زمان بندي رفتاري ، اختلال هاي كاركردي اجتماعي زيادي ايجاد كردند كه در زمينه هايي چون تحرك شهري ( راه بندان ها ) سرگرمي ها ( انباشت و ازدحام در برخي زمان ها ، دوره ها ، آخر هفته ها و هزينه ها ي ناشي از آنها ) و به طور كلي در زندگي روزمره ( افزايش زمان انتظار در صف هاي مختلف ) ديده ميشوند . اين امر سبب پديد آمدن احساس گسترده اي مي شود كه مردم امروز دارند : احساس كمبود وقت ، و همچنين انگيزه بزرگي را براي

مديريت بر ساختارهاي زماني بوجود مي آورد . اين امر اهميت زمان غروب وشب را بعنوان زماني براي فراغت و فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي نشان مي دهد . در خلال توجه به اين زمان براي گذران اوقات فراغت و ساير فعاليتهاي غير از كار ، مفاهيم شهر 24 ساعته و اقتصاد شبانه شكل گرفت . اين نوشته مي كوشد تا با شناخت شهر 24 ساعته و اينكه چه هدفي را دنبال ميكند ، راهبردهايي را به عنوان الگويي كلي در جهت نيل به اين هدف در اختيار مديريت شهري شهرهاي كشورمان قرار دهد .

  1. مفهوم شهر 24 ساعته چيست ؟

عبارت شهر 24 ساعته – شهري كه هرگز خواب ندارد - اولين بار در دهه 1920 براي شهر نيويورك بكار رفت . اين واژه تصويري ذهني از مكاني فريبنده و پر جنب و جوش را كه همواره اتفاقي در خيابانهايش در حال وقوع است ( بويژه در زمان شب كه امكان تهييج و خطر زيادتر است ) مجسم مي كرد . در انگلستان اين اصطلاح براي اولين بار در سال 1993 درموضوع

كنفرانس بسوي شهر 24 ساعته مطرح شد كه در منچستر برگزار گرديد و نگاه موشكافانه اي به راهبردهاي احياء و منظم كردن مراكز شهري در زمان شب *1 و شناخت ناسازگاريهاي ذاتي بين آنها داشت .

اگر چه در نگاه اول واژه شهر 24 ساعته وجود تمام خدمات و فعاليتهاي شهري د رتمام ساعات شبانه روز را تداعي مي نمايد ،

اما اين اصطلاح در واقع در اثر رشد صنعت سرگرميهاي آخر شب كه باعث بروز مشكلات زيادي در بسياري از شهرهاي اروپايي ( و بويژه انگلستان ) شد و فشار زيادي بر قلمرو عمومي و خدمات شهري ( مانند حمل و نقل عمومي و مراقبتهاي امنيتي ) وارد آورد ، شكل گرفت.

در واقع اين عبارت با فعاليتهاي اقتصادي شبانه *2 ارتباط مستقيم دارد و شعار جذابي براي رونق هر چه بيشتر اينگونه فعاليتها است و هدف يك شهر را براي معرفي خود به عنوان يك مكان قابل زندگي از طريق گسترش تفريح و سرگرمي ، خريد و ساير فعاليتهاي اوقات فراغت در ساعات بيشتري از شبانه روز بيان مي دارد .

  1. فرصتها – تهديدها

”اقتصاد شبانه يك نمود برجسته از ارتباط پيچيده ، پويا و فزاينده اي است كه بين اجزا اقتصاد ، جامعه و فرهنگ وجود دارد “

*3از خلال اين ارتباط هم فوايدي حاصل مي شود و هم امكان ضررهايي وجود دارد كه بسته به شرايط و چگونگي مديريت و توجه به اين رابطه ميتوانند به عنوان فرصتها و تهديدهايي در كنار يا در مقابل مديريت شهري قرار گيرند . از جمله فوايد اين فعاليتها مي توان به نكات زير اشاره كرد :

1- افزايش سرزندگي و نشاط در بسياري از مردم و افزايش فعاليت در خيابانها .

2- كمك به احياء مكانهايي كه احتياج به احياء و باززنده سازي دارند و جذاب تر و قابل زندگي تر كردن اين مناطق براي ساكنين و بازديد كنندگان .

3- كمك به رشد اقتصاد شهري و محلي از طريق خلق فرصتهاي تجاري و توليد شغل . اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

4- كمك به ارتقاء كيفيت روابط اجتماعي و توسعه فرهنگي شهر .

اساسا به دليل سروكار داشتن اين فعاليتها با زمان شب و شرايط خاص فعاليتهاي تفريحي و سرگرمي و اوقات فراغت مشكلاتي

به قرار زير ممكن است پيش رو باشد :

1- رفتارهاي پر سروصدا در خيابانهاي نزديك مراكز تجمع فعاليتهاي شبانه بويژه بعد از تعطيلي اين اماكن كه ميتواند

سبب آزار جدي ساكنين محلي گردد .

2- رفتارهاي ضد اجتماعي مانند آشغال ريختن در خيابانها و تخريب وسائل و احيانا خشونت كه نه تنها ناخوشايند و

ترساننده است بلكه باعث صرف هزينه و كار زياد براي مقابله با آنها مي شود .

3- بروز جرم و بزه : مانند پخش مواد مخدر و سرقت .

ماداميكه اقليت اندكي از افراد عياش و بي ملاحظه باعث بروز مشكلاتي شوند ، هميشه خطر بروز حادثه در مكانهاي تمركز فعاليتهاي شبانه بويژه اگر اين محلها نزديك مناطق عمده سكونتي باشند وجود دارد .

  1. بايد توجه داشت كه منظور از زمان شب ، صرفا ساعات انتهايي و دير وقت شب نيست بلكه غروب و ساعات اوليه شب را همشامل مي گردد . مثلا ساعت 5 بعد از ظهر به بعد .

همچنين ، هزينه هاي اضافي شامل هزينه هاي حفظ نظم و آرامش ، خدمات رساني و پشتيباني مراكز فعاليتي شبانه و فراهم كردن خدمات ويژه اي مانند حمل ونقل عمومي هم نبايد ناديده گرفته شود .

  1. فعاليتهاي اقتصادي شبانه به مثابه يك فرصت

دو روش براي مواجهه با فعاليتهاي شبانه و ارزيابي اثرات آن وجود دارد . يكي اينكه با ديد ملايمي صرفا به جنبه هاي سودمند

توسعه آن توجه نماييم . و يا اينكه با برخوردي انفعالي و توجه به تهديدهاي آن به مخالفت با آن بپردازيم . راه سومي هم هست

آنهم اينكه با ارزيابي توان فيزيكي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي شهرها و شناخت نقاط قوت وضعف با برنامه ريزي مناسب

در جهت گسترش فعاليتهاي اقتصادي شبانه فرصت مغتنمي را براي مديريت شهري به منظور پويايي و طراوت محيط شهري و رشد فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي شهرها ايجاد كرد . " بيشتر مراكز شهري موفق نه فقط طيفي از مسكوني ، تجاري ( از جمله تفريحي ) و خرده فروشي را فراهم مي كنند بلكه فرهنگ هاي محلي و هنرهاي پر بار را پرورش مي دهند . بعلاوه مكانهايي براي فعاليت د ر24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و 12 ماه سال هستند . اين ايده شهر 24 ساعته حقيقتا باعث منافع اقتصادي بسياري گرديده است و در مركز تفكر جاري توسعه حوزه فرهنگ شهري جاي دارد . " *1

  1. راهبردهاي كليدي

اصولا به واسطه پيچيدگي مفهوم شهر و زندگي شهري و تفاوت فرهنگها ، هنجارها و آداب و رسوم و شيوه هاي مديريتي متفاوت در شهرهاي گوناگون ، نمي توان نسخه واحدي براي گسترش و استفاده هر چه بيشتر و مفيد تر از فعاليتهاي زمان شب در راستاي نزديك شدن به مفهوم شهر 24 ساعته پيچيد . در اين بين مي توان به راهبردهاي كليدي اشاره كرد كه مديريت شهري ازجمله در كشور خودمان مي تواند با توجه به آنها و در نظر گرفتن شرايط فيزيكي ، اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي خاص هر شهر گامهاي موثري در جهت گسترش فعاليتهاي شبانه ونزديك شدن به مفهوم شهرهاي 24 ساعته بردارد : اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

1-4. تنظيم يك چشم انداز مثبت براي زمان شب .

مديريت شهري بايد موافق گسترش فعاليتها در مكانهاي مناسب غير از زمانهاي كاري متداول باشد و يك چشم انداز مثبت و خوش بينانه براي برنامه هاي زمان شب با همگرايي نظرات همه گروهاي ذينفع تنظيم نمايد . و از كمكهايي كه باعث رشد صنعت گذران اوقات فراغت در شب مي شود با در نظر گرفتن تمام مشكلاتي كه ممكن است به دنبال داشته باشد ، استقبال كند . به فعاليتهاي شبانه در چشم انداز ، راهبردها و سياستها بايد به عنوان يك جزء مهم و رشد دهنده فرهنگ شهرها نگاه شود .

اين چشم انداز مي تواند توسعه و ترقي شهر به عنوان يك مكان امن ، جذاب و پر طراوت و نشاط از طريق عرضه فعاليتهاي متنوع شب هنگام و غروب باشد .

در اين بين آرمانهاي كليدي را مي توان برشمرد كه مي توانند پشتيبان چشم انداز باشند :

1- توسعه يك اقتصاد متنوع شبانه و سر شب كه ساكنين و بازديدكنندگان را جذب كند .

2- افزايش تعداد هتلها ، كافه ها ، رستورانها ، موزه ها ، كتابخانه ها ، گالري ها و ساير اماكن فرهنگي و گذران اوقات فراغت در مراكز شهري .

3- افزايش تعداد افرادي كه بعد از ساعت 5 بعد از ظهر از مراكز شهري بازديد و استفاده مي كنند .

4- آماده كردن تسهيلات پيشرفته ( مثل حمل و نقل عمومي مناسب ) براي كساني كه از اين مراكز استفاده مي كنند .

5- امن تر كردن مراكز شهري و افزايش دعوت كنندگي اين مراكز بوسيله كاهش رفتارهاي ضد اجتماعي و كاهش ترس از وقوع جرم و بروز خطر .

2-4. شناسايي مراكز موجود فعاليتي در شب .

شناسايي دقيق و صحيح و همه جانبه مراكز عمده فعال شب هنگام و غروب در شهر اعم از مكان ، نوع فعاليتها ، ساعات اوج فعاليت ، نقاط قوت ، ضعفها و كمبودهاي اين مراكز و ... از اهميت بسيار بالايي در برنامه ريزي و مديريت مناسب زمان شب برخوردار است .

3-4. كمك به حل نابسامانيها و تناقضات موجود در اين مراكز.

4-4. هماهنگ تر كردن سياستهاي مديريتي ، برنامه ريزي و صدور مجوز فعاليتي .

همكاري نهادهاي مختلف مانند شهرداري ، مديريت اماكن ، نيروهاي امنيتي ، سازمانهاي فرهنگي و گردشگري و اصناف و ...

چه در تنظيم قوانين و ضوابط مربوط و چه در هماهنگي سياستهاي مديريت و برنامه ريزي شهري و صدور مجوزهاي فعاليتي بويژه در زمان شب بسيار ضروري و مغتنم است .

5-4. طرح راهبردي توسعه شهر جهت كاستن از ناسازگاري و تنش بين كاربريهاي مختلط .

در سالهاي اخير كه سياست كاربري مختلط بويژه در مركز شهرها تشويق و ترويج مي شود لازمست تا با كمك طرح راهبردي توسعه از هم جواري كاربريها ي ناسازگار در كنار هم ( كاربريهاي تفريحي ، فراغتي و پر سروصدا در كنار مسكوني ) جلوگيري به عمل آيد .

6-4. تشويق گسترش فعاليتهاي شبانه به ساير مكانهاي مناسب شهر. اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

با شناسايي مكانهاي مناسب فعاليت شبانه بايد مناطق جديدي براي تمركز اين فعاليتها تعريف شوند تا فشار از يك منطقه خاص برداشته شود . شناخت عوامل جذاب تر كردن يك منطقه براي فعاليتهاي شبانه و تعيين معيارهايي براي اينكه يك منطقه مي تواند براي اين گونه فعاليتها مناسب باشد يا خير، در اين مورد بسيار حائز اهميت است .

7-4. تشويق ايجاد تنوع د ر فعاليتهاي اقتصادي شبانه و سرشب به نحوي كه مختص گروههاي خاصي از مردم نباشد .

وجود انواع فعاليتها طيف وسيعتري از مردم را جهت استفاده از مراكز شهري شبانه تشويق مي كند و كمك مي كند تا فعاليتي را كه از آن لذت مي برند ، بيابند .

8-4. بهبود حمل ونقل شهري شبانه .

در جاهايي كه قابل دسترس تر بويژه با وسايل حمل و نقل عمومي هستند ، امكان تمركز فعاليتهاي شبانه بيشتر است . چرا كه علاوه بر سهولت رفت و آمد به اين مكانها ، به افزايش امنيت اين مراكز هم كمك مي- گردد . از اينرو توجه به حمل و نقل عمومي در زمان شب از اهميت بالايي برخوردار است . راه اندازي سرويسهاي اتوبوس شبانه – ايجاد مسيرهاي مناسب اتوبوس در هماهنگي با شبكه زير زميني – نزديكي ايستگاههاي اتوبوس شبانه به مكانهاي فعاليتي در شب – نور پردازي مناسب ايستگاهها – هماهنگي ساعات حركت اتوبوسهاي شبانه با تعطيلي مراكز فعاليت شبانه و اطلاع رساني مناسب از نحوه حركت و مسير آنها – تاكسيراني قابل اطمينان در شب – ايجاد پاركينگهاي مناسب در نزديكي مراكز فعاليت شبانه در بهبود حمل ونقل شبانه بسيار موثراند .

9-4. برخورد با رفتارهاي ضد اجتماعي و مواد مخدر.

از آنجا كه ساعات شب به دليل شرايط خاصي كه دارند ( مثل تاريك بودن هوا و...) ، شرايط بروز رفتارهاي ضد اجتماعي و مصرف مواد مخدر ، مشروبات ، قرصهاي انرژي زا و ... در اين ساعات بيشتر است كه برخورد بيش از پيش و همه جانبه نيروهاي امنيتي و مسئولين شهر را با اين گونه رفتارها طلب مي نمايد .

10-4. فراهم كردن زمينه آموزش مناسب و بكارگيري نيروهاي بيكار و آماده كار محلي در صنعت گذران اوقات فراغت ( فعاليتهاي اقتصادي شبانه ) .

11-4. تعريف مناطق مديريت فعاليت شبانه .

در واقع مي توان با نوعي منطقه بندي زماني و تعريف مناطقي كه در ساعات شب براي فعاليتهاي اقتصادي شبانه مديريت مي شوند و تصويب ضوابط خاص د ر زمينه هاي امنيتي و حفاظتي ، حمل و نقل ، نحوه طراحي ( كنترل سروصدا و ...) ، نورپردازي ، نحوه صدورمجوز براي فعاليتهاي مختلف ، مديريت اماكن و ... از اينكه منافع همه گروهها ( اعم از بهره برداران خصوصي و ساكنان محلي و بازديدكنندگان ) در مديريت فعاليتهاي شبانه اين مناطق لحاظ شده ، اطمينان حاصل كرد . اتخاذ شيوه مديريتي همراه با مشورت و گفتگو در عين قاطعيت در اجرا از نكاتي است كه در مديريت اين مناطق بايد مدنظر قرارگيرد .

12-4. توسعه يك سازوكار مناسب براي سرمايه گذاري قابل اطمينان در بخش اقتصاد شبانه .

  1. امنيت در شب

تلفيق هوشمندانه طراحي خوب ، مديريت خوب و مشاركت عمومي در ايجاد محيطهاي امن تر و كاهش تخريب وسايل و ريسك و هراس جرم و خشونت تاثير بسيار دارد . يكي از موثرترين تدابير براي امنيت عمومي و پيشگيري از جرم ، ايجاد ناحيه هاي شهري زنده و پرجنب و جوش است و نيز مكانهاي عمومي كه بر آنها بتوان نظارت و اشراف داشت (رضايي ،رضا 1384 ) . اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

يكي از انگيزه هاي توجه به مفهوم شهر 24 ساعته و توسعه اقتصاد شبانه نيز داشتن مناطق پرتحرك و قابل نظارت است كه خود زمينه ساز امنيت عمومي است . در عين حال لازمه گسترش فعاليتهاي شبانه نيز ، توجه به امنيت عمومي مي باشد و همانطور كه ملاحظه مي شود مسئله امنيت و اقتصاد شبانه در ارتباطي دو طرفه و تنگاتنگ با يكديگر قراردارند . از اين رو تشويق فعاليتهاي شبانه همواره بايد در جهت افزايش امنيت و ايمني مورد توجه باشد .

  1. راهكارهايي براي تشويق فعاليتهاي شبانه امن

1-6. اقدامات امنيتي .

حضور نيروهاي امنيتي و كنترل منظم و استفاده از وسايل و ابزار مناسب و به روز ( مثل استفاده از دوربينهاي مدار بسته و غيره

...) تاثير مستقيمي در ايجاد آرامش و امنيت (بويژه در ساعات شب ) دارد .

2-6. خيابانهاي روشنتر.

خيابانهاي روشن تر خيابانهاي امن تري هستند . روشنايي بيشتر خيابانها و نورپردازي مناسب و متنوع ساختمانها و اماكن خاص علاوه بر اينكه امكان نظارت و كنترل را افزايش مي دهد باعث جذب بازديدكنندگان و افزايش جنب و جوش و ايجاد مناطق زنده شهري مي شود . در اين بين مي توان از واگذاري امتيازاتي به ساختمانهاي خوب نور پردازي شده بهره جست .

3-6. بهسازي محيطي .

يك محيط مهيج باعث جذب بيشتر مردم و در نتيجه احساس فعال بودن مكان همراه با امنيت مي گردد .

4-6. حمل و نقل مناسب .

ايجاد مسيرهاي اتوبوس با نورپردازي مناسب و تعداد زيادي ايستگاههاي مناسب و معين ، تاكسي هاي شبانه ( كه از طريق نيروهاي امنيتي و داخل اماكن فعاليتي قابل كنترل باشد ) . همچنين وجود پاركنيگهاي مناسب كه از طريق دوربينهاي مدار بسته و مامورين امنيتي كنترل مي شوند در نزديك مراكز فعاليتي در زمان شب در افزايش حس امنيت و آرامش عمومي بسيار موثر است .

5-6. اجازه و تشويق فعاليت زماني بيشتر .

مثلا به رستورانها ، كافه ها ، فروشگاهها ، موزه ها ، گالري ها ، نمايشگاهها ، كتابخانه ها و ساير اماكن تفريحي و فرهنگي اجازه فعاليت تا زمان ديرتري داده شود . همچنين بايد از مناسبتهاي مختلف در برگزاري نمايشگاهها ، فستيوالها ، جشنها در ساعات بعد از ظهر و شب در مكانهاي عمومي استفاده كرد .

6-6. مديريت پاسخگو.

تدارك يك دستور العمل اجرايي با محوريت رعايت مسائل ايمني و امنيتي براي مديريت اماكن فعاليتي شبانه (كه اكثرا مكانهاي عمومي هستند ) و التزام پاسخگويي مديريت اين اماكن در قبال عدم اجراي دستور العمل گام موثري در افزايش امنيت اين اماكن خواهد بود .

7-6-2. مكانهاي تفريحي و فراغتي در مناطق تجاري و اداري .

تشويق مكانيابي اماكن تفريحي و فراغتي شبانه در مناطق تجاري و اداري تضادها را به حداقل مي رساند و در نتيجه به حفظ امنيت و آرامش كمك مي نمايد . در اين مناطق ساكنين كمتري حضور دارند و در ساعات اداري هم فعاليتهاي تفريحي و فراغتي پر سروصدا كمتر صورت مي گيرد . اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

 

8-6. رستورانها و كافه هاي خياباني .

تشويق استفاده كافه ها و رستورانها از قسمتي از پياده روها ( البته در ازاي پرداخت عوارض ) علاوه بر افزايش فروش و سود اقتصادي اين اماكن باعث حضور مردم در خيابانها و افزايش تحرك و سرزندگي محيطهاي شهري خواهد شد . ضمن اينكه عوايد حاصل از دريافت چنين عوارض هايي براي مديريت شهري مغتنم خواهد بود .

9-6. خيابانهاي سياحتي و پياده .

ايجاد خيابانهاي پياده يا اختصاص تمام يا قسمتي از خيابانها به پياده در ساعات شب مي تواند محيطي ايمن و آرام را جهت پياده روي و سياحت و خريد ساكنين و بازديدكنندگان فراهم آورد .

10-6. تنوع فعاليتها و خلاقيت .

گسترش طيف انواع فعاليتها مي تواند به حضور طيف گسترده تري از مردم و در نتيجه ايجاد مراكز فعاليتي پرشور و امن تري بيانجامد . همچنين ابتكار عمل در استفاده از عناصر متنوع و جديد و زمانهاي خاص كه ممكن است براي هر شهر و كشوري پيش بيايد مي تواند در ايجاد فضاهاي فراغتي ، فرهنگي بيشتري در زمان شب كمك نمايد . مثلا ايجاد سينماهاي روباز كه از داخل اتومبيل هم قابل رويت باشد *1 ( در فضاهاي مناسب ) . ساخت ماكتهاي نوراني از ساختمانهاي مهم و يا پروژه هاي در دست اجرا در اماكن خاص كه در شب جلوه اي خاص دارند و ...

11-6. مراكز خريد شبانه .

هماهنگي ساعات خريد درغروب و زمان شب بويژه در مورد مراكز عمده خريد*2 ( حتي اگر يك يا دو بار دره هفته انجام گيرد  )

خريد را براي مشتريان آسانتر كرده و باعث آرامش خاطر بيشتري خواهد شد .

 

  1. جمع بندي و نتيجه گيري

يك راه حل براي برنامه ريزي فرهنگي موفق ، همگرايي راهبردهايي است كه به سه عنصر مرتبط زير دلالت دارند :

1- مردم ( شناخت ويژگيهاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، شيوه زندگي ، نيازها ، امكانات و ... مردم )

2- زمان ( توجه به زمانهاي خاص مثل زمان شب ، پايان هفته ، تعطيلات و زمانهاي خاصي كه اتفاقات خاصي در شهر رخ مي دهد .)

3- خلاقيت ( استفاده از تمام ظرفيتها اعم از قديمي و جديد به منظور طراحي يك مكان اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي پايدار .)

هدف شهر 24 ساعته هم همين است يعني خلاقيت در طراحي يك شهر پايدار و قابل زندگي با در نظر گرفتن ويژگيهاي ساكنين و از طريق گسترش هر چه بيشتر فعاليتهاي تفريحي ، اوقات فراغت و خريد و خدمات شهري در زمان بيشتري از شبانه روز .

براي برنامه ريزي مناسب دراين زمينه كه نهايتا به طراحي شهري مناسب منتهي مي گردد فعاليتهاي شبانه در چشم انداز ،

راهبردها و سياستها بايد به عنوان يك جزء مهم و رشد دهنده فرهنگ شهر مد نظر قرار گيرند .

اولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

 

1- Driving cinema

2- Shopping centreاولين همايش بين المللي شهر برتر، طرح برتر

سازمان عمران شهرداري همدان

1385 مرداد 12 و 11

Published by:

CIVILICA

مرجع مهندسي عمران

  1. منابع

[1]. رضايي ، رضا . مترجم . راهنماي طراحي شهري . انتشارات شركت عمران شهرهاي جديد .1384 تهران .

[2]. فكوهي ، ناصر . انسان شناسي شهري . نشر ني .1383 . تهران .

[1].Gloucester city council :evening & night-time economy strategy. june 2005

[2]. HEATH,T. AND STRICKLAND,R. AND MCIIWAIN,G:(1998)READING VIOLENCE IN LICENSED PREMISES

THROUGH COMMUNITY SAFETY ACTION PROJECTS:THE QUEENSLAND EXPERIENCE:CONTEMPORARY

DRUG PROBLEMS.

[3]. LOVATT,A. AND O’CONNORY,J:(1995)’CITIES AND NIGHT-TIME ECONOMY’. PLANNING PRACTICE AND

[4]. URBAN AND ECONOMIC DEVELOPMENT GROUP LONDON. AND LOVATT,A.:LATE-NIGHT LONDON:

PLANNING AND MANAGING THE LATE NIGHT.

[5]. WWW.IVSEVENTS.CO.UK/CORPORATE-EVENT-MANAGEMENT-ITALY.HTM

[6]. WWW.TOGETHER.GOV.UK/CAGETFILE.ASP

 

 

توجه!
هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر  اخلاقی است و ناظر شما وجدان شماست!


با سپاس- ژئواسکای


نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط يک دنيا در تاریخ 1393/09/20 و 17:08 دقیقه ارسال شده است

اگر تنها ترين تنها شوم باز هم خدا هست او جبران همه نداشته هاي من است ...

****

پيش من هم بياين خوشحال ميشم

پاسخ : سپاس از بازدیدتون


کد امنیتی رفرش
درباره ما
درود/خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 373
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 77
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 155
  • بازدید ماه : 155
  • بازدید سال : 5,256
  • بازدید کلی : 217,044
  • کسب و کار
    بنر 120 در 240